نحوه ادغام HMI
راه‌حل‌های HMI می‌توانند به اشکال مختلف، از پایانه‌های مستقل گرفته تا تبلت‌ها تا داشبوردهای ادغام‌شده در سایر ماشین‌آلات ارائه شوند. یک تسهیلات ممکن است یکdop107bv HMI مرکزی یا چندین واحد توزیع شده داشته باشد که همگی ممکن است از طریق اینترنت متصل شوند.

 

ادغام زنون در سیستم‌های موجود آسان است، زیرا بیش از 300 پروتکل ارتباطی در دسترس دارد و با سیستم‌های مختلف کار می‌کند. با تمام پلتفرم های اصلی مایکروسافت ویندوز سازگار است و برای اجرا فقط به سیستم عامل اصلی نیاز دارد. همچنین می توانید با استفاده از وب سرور یا موتور وب HTML5 به زنون دسترسی داشته باشید. نسخه وب زنون ظاهر و عملکرد یکسانی دارد و هر تغییری که در یک کلاینت وب یا HTML5 ایجاد کنید برای همه کاربران به‌روزرسانی می‌شود و به شما امکان می‌دهد از هر جایی کار کنید.

 

با زنون، کاربران همچنین می توانند داشبورد خود را با ایجاد ویجت ها و قرار دادن آنها بر اساس نیاز خود راه اندازی کنند. همچنین می توانید برای اهداف امنیتی و ایجاد داشبورد برای انواع مختلف کاربران، قابلیت مشاهده عناصر HMI خود را قفل و کنترل کنید. این به شما امکان می دهد داشبوردهایی با کاربری آسان ایجاد کنید که فقط اطلاعات مربوط به هر نقش را شامل می شود.

 

همچنین می‌توانید پالت‌های رنگی مختلفی را برای HMI خود ایجاد کنید، که به شما امکان می‌دهد داشبوردهایی را سفارشی کنید که برای برند شرکت شما، موقعیت‌های نوری خاص، و همچنین تیم‌های مختلف و کاربران فردی (مثلاً کارمندان کوررنگ) کار می‌کنند.


مزایای استفاده از HMI: افزایش دید، قابلیت استفاده و کارایی با استفاده از یک سیستم یکپارچه، با خرابی کمتر.
 

HMI ها چندین مزیت را برای سازمان های صنعتی امروزی فراهم می کنند، از جمله:

 

دید پیشرفته: یک HMI با کارایی بالا به شما در هر زمان دید بهتری را در عملیات شما می دهد. این به شما این امکان را می دهد که عملکرد تجهیزات یا امکانات خود را از یک داشبورد مشاهده کنید. حتی می توانید این داشبورد را از راه دور مشاهده کنید. این قابلیت ها به شما کمک می کند تا بهره وری را در طول زمان بهبود بخشید و به هشدارها سریعتر پاسخ دهید.
افزایش بهره وری: از آنجایی که یک HMI دسترسی ثابت به داده های زمان واقعی را فراهم می کند، می توانید از آن برای نظارت بر تولید و تنظیم تقاضای متغیر در زمان واقعی استفاده کنید. تجسم داده ها، به ویژه هنگامی که با فن آوری های تجزیه و تحلیل داده ترکیب می شود، می تواند به شما در شناسایی مناطقی که می توانید کارایی عملیات خود را بهبود بخشید، کمک کند.
کاهش زمان خرابی: با هشدارهای موجود در داشبورد مرکزی، می‌توانید سریع‌تر به مشکلات پاسخ دهید و زمان خرابی را کاهش دهید. مشاهده و تجزیه و تحلیل داده‌های عملکرد تجهیزات همچنین می‌تواند به شما کمک کند تا علائم مشکلات مکانیکی آینده را شناسایی کرده و قبل از تبدیل شدن به مشکلاتی که ممکن است باعث خرابی قابل توجهی شوند، آنها را برطرف کنید.
قابلیت استفاده بهبود یافته: HMI ها مشاهده و درک داده ها و تجهیزات کنترلی را برای کاربران آسان تر می کنند. آنها داده ها را با استفاده از نمودارها، نمودارها و سایر تجسم ها ارائه می دهند که تفسیر سریع آن را برای کاربران آسان می کند. با زنون، کاربران همچنین می توانند داشبورد خود را مطابق با نیازها و ترجیحات خود سفارشی کنند.
سیستم یکپارچه: با زنون، می توانید تمام تجهیزات را با استفاده از یک پلت فرم کنترل کنید، که یادگیری نحوه کنترل تجهیزات را برای اپراتورها آسان می کند. همچنین می‌توانید تمام داده‌های خود را در یک مکان مشاهده کنید و به شما کمک می‌کند نمای کلی روشنی از کل امکانات خود داشته باشید. علاوه بر این، همه کاربران به‌روزرسانی‌ها را در زمان واقعی دریافت می‌کنند، بنابراین تیم شما همیشه در همان صفحه است.
 

 

HMI و SCADA
HMI و SCADA گاهی اوقات به دلیل شباهت هایشان و این واقعیت که با هم کار می کنند اشتباه می شوند. در واقع، HMI اغلب بخشی از یک سیستم SCADA است.

 

سیستم SCADA برای کنترل سیستم های بزرگ مانند کل کارخانه یا سایت استفاده می شود. این ترکیبی از بسیاری از سیستم های دیگر از جمله PLC ها، حسگرها و واحدهای پایانه راه دور (RTU) است. سیستم SCADA چیزی است که داده ها را جمع آوری و ثبت می کند. همچنین می تواند عملیات تجهیزات را گاهی به صورت خودکار کنترل کند.

 


در حالی که SCADA داده ها را جمع آوری و ذخیره می کند، HMI کاربران را قادر می سازد تا با ارائه یک داشبورد کاربر پسند با تجهیزات تعامل داشته باشند.
از سوی دیگر، HMI رابطی است که شخصی برای تعامل با سیستم اسکادا و سایر سیستم ها و تجهیزات استفاده می کند. آنها هر دو عناصر ضروری سیستم کنترل صنعتی بزرگتر هستند. در حالی که SCADA داده ها را جمع آوری و ذخیره می کند، HMI کاربران را قادر می سازد تا با ارائه یک داشبورد کاربر پسند با تجهیزات تعامل داشته و آن را مدیریت کنند. هر دو لازم هستند. بدون SCADA، یک HMI هیچ اطلاعاتی برای نشان دادن یا کنترل تجهیزات نخواهد داشت. بدون سیستم HMI، کاربران نمی‌توانند داده‌هایی را که سیستم اسکادا جمع‌آوری می‌کند ببینند یا به آن‌ها بگویند که چگونه تجهیزات را کنترل کند.

 

SCADA و HMI بخشی از یک سیستم بزرگتر هستند. SCADA در پس زمینه کار می کند، در حالی که HMI معمولا تنها عنصری است که کاربران با آن تعامل دارند. به همین دلیل است که کاربران اغلب آنها را با هم ارجاع می دهند.

 

 

پیشرفت در HMI
پیشرفت های تکنولوژیکی و نیازهای تجاری در حال تحول منجر به تغییراتی در عملکرد فناوری HMI شده است. صفحه نمایش های لمسی، دستگاه های تلفن همراه، HMI های مبتنی بر ابر و HMI های با کارایی بالا رایج تر می شوند.

 

اصطلاح HMI با کارایی بالا به HMI d اشاره دارد

روش esign که هدف آن جلب توجه کاربر تنها به حیاتی ترین عناصر است. این به کاربران کمک می‌کند تا سریع‌تر و راحت‌تر مسائل را ببینند و به آنها پاسخ دهند و اطلاعات مورد نیاز برای تصمیم‌گیری را جمع‌آوری کنند. نشانگرهای این نوع HMI ها ساده هستند و داشبوردها شامل گرافیک و کنترل های غیر ضروری نیستند. از دیگر عناصر طراحی کم استفاده می شود تا توجه کاربر را از مهم ترین موارد منحرف نکند.

 

علاوه بر این، فناوری‌های پیشرفته مانند اینترنت اشیا و فناوری‌های تجزیه و تحلیل داده، تأثیر بیشتری بر HMI دارند. همانطور که دستگاه های متصل بیشتری آنلاین می شوند، HMI ها می توانند داده های بیشتری را جمع آوری کنند و بخشی از شبکه IoT شوند. تکنیک‌های پیشرفته تجزیه و تحلیل داده‌ها که در کنار نرم‌افزار HMI/SCADA به کار می‌روند، می‌توانند به شرکت‌ها کمک کنند تا از داده‌های ارائه‌شده در داشبورد خود نهایت استفاده را ببرند.

 

چند لمسی
صفحه‌نمایش‌های لمسی با ظهور گوشی‌های هوشمند محبوبیت پیدا کردند، تا حدی به لطف صفحه‌نمایش چند لمسی، که کاربران می‌توانند با استفاده از چندین لمس و ژست‌های حرکتی به طور همزمان با آن تعامل داشته باشند. این ویژگی اکنون در بخش صنعتی در دسترس است، و زنون نشان دهنده اولین HMI/SCADA است که از حرکات چند لمسی پشتیبانی می کند. با قابلیت چند لمسی زنون، می‌توانید از دو انگشت برای بزرگ‌نمایی و کوچک‌نمایی، کشیدن و رها کردن عناصر صفحه و استفاده از سایر حرکات بصری استفاده کنید. برخی از مزایای HMI چند لمسی عبارتند از:

 

ایمنی عملیاتی پیشرفته: کنترل بصری HMI به معنای خطاهای کمتر است. مولتی تاچ همچنین دارای عملکرد دو دستی است، به این معنی که کاربران نمی توانند اقدامات خاصی را تنها با استفاده از یک دست انجام دهند. این ویژگی به جلوگیری از اشتباهات بالقوه پرهزینه و حتی مرگبار کمک می کند.
قابلیت استفاده: استفاده از حرکات چند لمسی زنون بصری و راحت است. به جای ساختارهای پیچیده منو، نوار ابزارهای قابل پیمایش کاربر پسند را دریافت می کنید. کشیدن عناصر به اطراف و دریافت اطلاعات مورد نیاز برای کاربران آسان است.
کاهش زمان تمرین: سهولت استفاده از Multi-Touch به کاهش زمان تمرین کمک می کند. کاربران می توانند نحوه استفاده از سیستم را سریعتر بیاموزند و کاربران با تجربه کمتر می توانند پروژه های بیشتری را با خیال راحت و آسان انجام دهند.
دوام: بدون قطعات متحرک، صفحات لمسی بهتر از صفحه کلید، دستگاه های ماوس و سایر کنترل ها می توانند در شرایط سخت مقاومت کنند. این بدان معناست که تجهیزات شما دوام بیشتری خواهند داشت و با اطمینان بیشتری کار می کنند.
انعطاف پذیری: با یک صفحه نمایش لمسی، تغییرات فرآیند نیازی به سیم کشی مجدد صفحه کنترل ندارد. در عوض، می توانید به سادگی نرم افزار خود را به روز کنید. کاربران همچنین می توانند به راحتی داشبوردهای سفارشی خود را بر اساس نیازها و ترجیحات خود ایجاد کنند.
 

 

نظارت از راه دور
یکی دیگر از ویژگی های ارزشمند HMI مدرن، نظارت از راه دور است. با zenon، کاربران مجاز می توانند از طریق مرورگر به داشبوردها و گزارش ها از هر کجا دسترسی داشته باشند. این به این معنی است که می‌توانید از رایانه در دفتر، رایانه لوحی در خانه یا تلفن هوشمند در حین جاده، عملیات را بررسی کنید و کارهای عملیاتی را کامل کنید. نظارت از راه دور امکان نظارت را بعد از ساعات کاری بدون نیاز به حضور در محل می دهد و به شما امکان کنترل بیشتر بر فرآیندهای خود و دسترسی پیشرفته به داده های خود را می دهد.

شنبه 7 خرداد 1401
بؤلوملر :